Vrhací stroj

Vrhací stroj je dílem designera Petra Bakoše, konstruktéra Petra Kospacha a dalších členů spolku Žádná věda. Před veřejným experimentem prošel důkladnými testy, aby „náhodnost“ vrhu byla co největší.

Náhoda uvězněná v laboratorním skle

Srdcem stroje je skleněná baňka ze silnostěnného skla, jakou známe z průmyslových chemických aparatur. Baňka byla vyrobena ve sklárnách v Sázavě, je vysoká 150 cm a má průměr 40 cm. Skládá se ze dvou částí, spojených masivní ocelovou přírubou. V dolním hrdle baňky je umístěna zvláštní tryska se čtyřmi otvory, vyrobená metodou 3D tisku. Horní plocha trysky tvoří jakousi „přistávací plochu“ pro hrací kostku. Krátký impuls stlačeného vzduchu o tlaku 10 barů vymrští kostku do výšky. V horním hrdle baňky je upevněna vysoce kvalitní IP kamera AXIS Q1775 se softwarovou aplikací TINT, která zajišťuje online video a zároveň přesně odečte výsledek hodu a odešle údaj do statistiky.

Pneumatický pohon

Příruba baňky je opatřena čtyřmi stojinami, které baňku drží nad dřevěnou skříní. Ta obsahuje především tichý kompresor s pracovním tlakem 10 barů, který je dále odhlučněn speciálním vnitřním obložením skříně. Mezi vývodem kompresoru a tryskou je elektropneumatický ventil, běžně používaný v průmyslové automatizaci. Kromě kompresoru je ve skříni ještě ovládací jednotka s mikropočítačem. Stroj umožňuje spouštět každý hod manuálně ručně nebo v automatickém režimu. Jednoduchý program pak převádí hody účastníků experimentu do grafické podoby a na vsazeném ukazuje i kontrolní sloupcový graf, ze kterého je patrné, jak se pokus vyvíjí.

Kostka z Las Vegas

V průběhu celého experimentu použijeme jedinou kostku, která neopustí baňku stroje. Pochází z casina The Cosmopolitan v Las Vegas, kde byla použita při hazardních hrách.

Pokus s lidmi upřesníme srovnávacím vzorkem

Při vlastním pokusu je účastník usazen v křesílku v blízkosti vrhacího stroje a ovládá tlačítko, kterým se spouští vzduchový impuls. „Subjekt“ se přitom pokouší hodit co nejvíce. Když kostka dopadne, je její obraz zaznamenán kamerou a kamera vyhodnotí počet bodů. Ten se následně objeví na displeji. Záznam celé série hodů se ukládá do paměti počítače k dalšímu statistickému zpracování. V době, kdy ke stroji nebudou mít přístup lidé, se každý den uskuteční srovnávací série hodů, pořízená automaticky. Tak budeme mít jistotu, že případné poškození kostky či stroje nebude mít na výsledek vliv.

Články na toto téma

Tohle je stroj na náhodu. Utkat se s ním můžete i vy

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form
uložit projekt